Trasigt avgassystem

 
Bilbesiktningen mäter rökgasen i slutet av avgassystemet och får fel värde vid läckage.
De vill ha ett värde på mellan lambda 0,97-1,03.
 
Även om motorn levererar detta så får besiktningen fel värde, bilen får ett plusvärde med mer än 1,03
om bränsleblandningen är för mager, mindre än 0,97 signalerar fet blandning.
 
Om ni nu verkligen har fel på värdet så är en mager blandning värst. Då bränslet har en kylande verkan på kolvar
så kan dessa spricka av en för hög värmeutveckling. Även avgasventilerna kan bli brända.
Ni kan ofta märka en mager blandning då tändstiften blir vita.
 
Vid trimmning över steg 1 så ökas avgasflödet för att motverka värmeutvecklingen, oftast räcker en 3 tums downpipe med
en sportkatalysator. Ett helt tretumssystem är oftast onödigt, det blir onödiga kostnader samt obehagligt högt ljud.
utflödet är viktigast precis efter turbon.
 
Vi använder en temperaturmätare kopplat till grenröret när vi utvecklar trim med hög effekt, temperaturer SKA aldrig överstiga
950 grader celcius.
 
plxmätare