Ibland hjälper det att ta bort minuspolen från batteriet en stund, då adapterar styrenheten om vilket kan ta bort felen.

Laddtryck ser ni i OpenSid.
( Lågt laddtryck kan även bero på lösa eller dåliga vakuumslangar eller en kombination av båda felen.)
Slangen med de två blåa backventilerna måste bytas eller repareras. (Gäller 98-05, Saab rättade till detta på senare modeller).
För att ta reda på om detta är problemet, ryck ur den översta slangen på turbons magnetventil, märkt "R", turbon ska då ge rätt laddtryck,
dvs att bilen får full effekt, det blir en stor märkbar skillnad. Ni behöver inte plugga den vid test, men ska pluggas vid längre körning då den
tar in ofiltrerad luft.

plugg

Ni kan reparera problemet genom att dela slangen vid den stora pilen, för att sedan plugga på T-korssidan med en 10mm
bult eller liknande. En ny 6mm silikonslang blir snyggast, då blir ni av med T-korset och bulten.
 

På motsvarande sida klipper ni av slangen och sätter en annan 10mm bult.

 

Nu har ni det modernare EVAP-systemet som Saab senare införde.

Ska ni göra ett ordentligt arbete så ska ni byta den kvarvarande backventilen med en 8mm av aluminium.
Om även den är dålig så tappar systemet laddtryck. Ni ersätter då plastslangen med en 8mm bränsleslang på en meter.
Ni kopplar slangen direkt på ventilen, dvs ta bort T-korset.
Det finns billiga på Ebay, de kallas " 8mm Aluminium Fuel Hose Non Return Check Valve One Way" eller liknande.

 

 

 Andra orsaker till lågt laddtryck kan var sprucken intercooler, eller att dess slangar sitter löst eller är skadade, checka alla slangar fram till
spjällhuset. kärvande wastegate eller att stången hoppat ur.  Vidare trasig dumpventil eller trasig magnetventil.