Detta behövs nästan aldrig, men är bra att veta om man misstänker att bilen är fultrimmad genom höjt grundladd.

 

Om ni inte har utrustning till detta så finns det en genväg, men det förutsätter att ni har OpenSid eller laddtrycksmätare.

Grundladdet ska vara 0,4 bar på en 2.0 och 0,45 på en 2.3 liters motor.

Koppla ihop slang C med W, lättast om ni sätter slang W rätt in i wastegateklockan.

Dvs, ta loss W från magnetventilen, ta loss C från wastegateklockan. Anslut W till wastegateklockan.

Nu ska ni gå in till pDif i OpenSid, gasa på och läs av värdet.

Tex, en 2.3:a ska ge 0.45 bar (450 millibar i OpenSid), med ni ska även plussa på ungefär 0.05, annars så blir det inte rätt

eftersom turbon är aktiv. Så ett värde på minst 0.5 bar är vi ute efter.

Stången ska kortas eller förlängas.

För att justera till rätt grundladd så ska ni snurra inåt för att öka och utåt för att minska.

En varv ger 0,03 bar.