HPF67Turbo

Saab med trionic-7 använder sig av två olika turbon. 2.0t samt 2.3t använder sig av Garrett GT17.
9-3 2.0T Aero, 9-5 2.3T L 220Hk  samt 9-5 Aero använder sig av Mitsubishi TD04.
Aero 06--> har ett annat kompressorhus på turbon för att passa ett större inloppsrör, "King Kobra",
den går därför inte att montera rakt av på en tidigare bilmodell.

 

Det finns inte en fysisk "lättrycksturbo". Laddtrycket styrs av styrenhetens programvara som
förenklat antingen är ett lättrycksprogram eller ett fulltrycks.

Standard TD04HL-15T#5

TD04 = Modellnamn

HL= Turbinhjulet

15T= Kompressorhjulet

#5 = Turbinhuset

Manual byte av turbo

 

 Ska ni uppgrade från GT17 till TD04 så måste ni även ha TD04:ans vatten samt oljerör.
Skaffa även nya packningar och banjoskruvar då det inte är samma.
En uppgradering av programvara krävs, beställ ett Aerotrim.
Att byta turbo är väldigt enkelt, men tar lång tid då det är väldigt trångt.
 
Tillverkaren tillhandahåller en compressor map så att det går att se om turbon klarar av den effekten
som programvaran begär. Då kan man även enkelt se vilken turbo som skulle passa i stället.
 
 Det är en dålig ide att skaffa större turbo än vad som behövs, det uppstår ett lagg för att kompressorsidan ska fyllas så att turbon börjar rotera
snabbt då den är större och tar längre tid att fylla. 
 
Häng inte upp er på laddtryck, i ett modernt insprutningssystem så laddar turbon så att styrenheten får den luftmängd som den begär.
Vi ställer in laddtrycket så att turbon gör detta arbete utan att överladda. Överladdning är när turbon laddar mer än den behöver och det skadar motorn 
av påfrestningen. Hela systemet ska fungera i harmoni, så skruva aldrig på wastegatestången för att få högre laddtryck, då förlorar systemet sin utgångspunkt, grundladdet och börjar överladda.
 
Tänk att motorn får en spik på 500Hk men kolvarna tåler bara 300Hk, då inser ni problemet.
 
En TD04-15, Aero standard  klarar effekt över steg 3.

 kompressor